تعلیق

تعلیق

به خودم اومدم و دیدم که زندگیم شده پر از ذوق و هیجان و البته اضطراب و کمی هم ترس برای آینده ای پر از عدم قطعیت ها و ناشناخته ها و البته موفقیت ها و شکست ها. آینده ای که به جز یه تصویر تار چیزی ازش ندارم، اما میدونم دارم به سمتش حرکت میکنم و با هر قدمم، خودم و خودش بهش سر و شکل میدیم. این شد که اینجا شد "تعلیق." تعلیقی (انگلیسی: Suspense) که به قول ویکی پدیا جان: " به حس و کشش تنش‌آلود و پرهیجانِ برآمده از موقعیتی غیرقابل‌پیش‌بینی و مرموز گفته می‌شود."

عضویت در خبرنامه معرفی کتاب
کتابخونه

خونده‌های اخیر

The Bell Jar
really liked it
I finished this book more than two weeks ago, and I was too glad I am done with it that totally forgot to write a review, though it has been haunting me since. A semi-autobiographical novel about depression and suicide (and suicidal thou...
بیروت ۷۵
liked it
tagged: soon-to-be-read
همسایه ها
it was amazing
tagged: ادبیات-زندان

goodreads.com

کتابهای رو طاقچه، زیر تخت، توی کیف، توی دست، و به تازگی توی گوش و توی کیندل

Electric Arches
tagged: currently-reading
The Art of the Novel
tagged: currently-reading
آخرین انار دنیا
tagged: ادبیات-جنگ-و-ضد-جنگ and currently-reading
فاوست
tagged: currently-reading

goodreads.com
شبکه اجتماعی جات
بایگانی

الهام بخش ها 1 (ادامه دارد)

پنجشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۴:۰۷ ب.ظ
از این ور و اون ور و این کس و اون کس شنیدم و خوندم که اگر حتی نمیدونید میخواید چیکاره بشید، خوبه که بدونید حداقل از هویت اجتماعی چه کسانی و چرا خوشتون میاد؟ نمیخواید بقال بشید ولی به نظرتون شغلش جذابه؟ خوب برید ببینید چرا به نظرتون شغلش جذابه؟ شاید اون جنبه جذاب بقالی یه چیزی باشه که شما راجع به خودتون و شغل مورد علاقه تون نمیدونید. شاید مثلا از داد و ستد خوشتون میاد، شاید اینکه همه اهالی محل میشناسنتون براتون جذابه. خلاصه که به این جا رسیدم که بیام یه لیست اینجا درست کنم از آدم هایی که به نظرم برام الهام بخش هستن و سعی کنم بفهمم چرا و چه الهامی رو بهم میبخشن ؟لیست هم قراره که آپدیت بشه هر از چند گاهی و آدم های جدید، و حتی شاید شغل ها، استارت آپ ها، ایده ها و چیزهای جداب دیگه ای بهشون اضافه بشه.


1.      هدی رستمی


از اول هم میدونستم دلم نمیخواد از این سفر بروهای حرفه ای بشم، برای همین همیشه برام سوال بود که چرا هدی رستمی برام جذابه؟ و به طور خاص بین این همه Traveler های اینستایی چرا این یکی روی اعصابم نمیره. چیزی که به نظرم اومد این بود که هدی رستمی اولا خودشه، دوما تلاش نمیکنه که بگه روش زندگیش لزوما بهترین روش هست و ذوق های مصنوعی و رنگی منگی به خورد آدم ها بده  و سوم اینکه به مفهوم حقیقی کلمه تلاش میکنه خواننده هاش رو با خودش به سفر ببره. خوب بلده قصه بگه، خوب بلده عکس بگیره و خوب بلده همه این کارها رو سریع منتشر کنه. رهاست و سبک زندگیش بسیار ساده است. احساس نمیکنی اغراق میکنه و بهت این حس رو نمیده که برای معروف شدن توی شبکه های مجازی و به قول معروف سلبریتی شدن این کارا رو میکنه. خودشه. پروژه برای خودش تعریف میکنه (سفر). برنامه ریزی های مالی و زمانی میکنه و بعد بدون اینکه بترسه میره توی دل پروژه. برای درآمد زایی خودش رو توان مند کرده، توانایی هاش رو خوب شناخته و اونها رو تبدیل به ابزار کرده. به طور خاص برام الگوی موفقی از به اشتراک گذاشتن تجربه هاست بدون اینکه از زندگی خصوصیش خرج کنه. کاری که خیلی دوست دارم بتونم بکنم.


2.      جیره کتاب


جیره کتاب رو بیشتر از ده سال هست که میشناسم، به گمونم از اواخر راهنمایی یا اول دبیرستان. صاحب سایت هر ماه میره خرید کتاب و به انتخاب خودش تعدادی کتاب برای اون ماه میخره و به عنوان "جیره کتاب" برای مشترکینش در داخل و خارج ایران میفرسته. هر ماه هم لیست کتاب های خریداری شده اش رو همراه با توضیح کوچیک که چرا اون کتاب رو خریده برای همه کسانی که عضو خبرنامه هستن (مثل من) میفرسته. درواقع من اینجوری با سایتش آشنا شدم که دنبال یه مرجع خوب برای پیشنهاد کتاب بودم (شما فک سال 83 اینا) و چیزی پیدا نکردم جز این سایت که هرماه به ایمیل یاهو لیست میفرستاد و هنوزم میفرسته. منم دونه به دونه لیست ها رو میخوندم و از توش کتاب انتخاب میکردم و مرتب و منظم میذاشتم توی لیست خرید نمایشگاهم. جدای اینکه این سایت برای یه بچه 14-15 ساله حکم راهنما رو پیدا کرده بود و برای همین تا همیشه از صاحبش متشکرم، ایده پشت جیره کتاب همیشه برام جذاب بوده، "پول در آوردن از پیدا کردن کتاب و خریدشون برای بقیه." یعنی هدف اولیه سایت نه معرفی کتاب بود، نه نقد کتاب و نه هیچ چیز دیگه. بلکه صاحب جیره کتاب از پرسه زدن در کتاب فروشی ها و مجله ها و غیره که خیلی از ماها دوست داریم و هرروز انجام میدیم، درآمدزایی میکنه. اینکه چه قدر هزینه میکنه و چقدر درمیاره و اصلا می ارزه خودش جای سوال داره، ولی خود ایده معرکه است.


3.      گودریدز


احتمالا خسته ترین و همزمان جذاب ترین شبکه اجتماعی روی زمین گودریدز هست. من نمیدونم ایده دهنده های پشت این قضیه چه کسانی بودن و البته احتمال هم میدم اگر اونا هم نبودن کسان دیگری بالاخره این سایت رو میزدن. اما باز هم برام جذابن. چرا؟ چون تمام نیازی که یه آدم کتاب خون داره رو ارضا میکنن (البته متاسفانه توی ایران این اتفاق نمیفته). دسته بندی کتاب ها بر اساس خونده ها، در حال خوندن ها، و برای خوندن، ساده ترین ایده ای هست که میشه مطرح کرد و در عین حال پیاده سازیش در یک سایت جامع و کامل واقعا مفیده. ساختن لیست های موضوعی، وصل کردن کتاب خون ها به همدیگه، امکان ایجاد book club های مجازی (که در ایران خیلی استفاده نمیشه) و خیلی از کارهای دیگه. چه چیزیش برام جذابه؟ خوب راستش دوست داشتم خودم اون آدمی بودم که چنین سایتی میزد (چه بسا که مدل ایرانیش "شباویز" وجود داره که اصلا قابل رقابت با گودریدز هم نیست). کلا استارت آپ های مربوط به کتاب برام جذابن و به سختی می جورمشون.


4.      هدی کاتبی


یه دختر ایرانی-آمریکایی ساکن شیکاگو که سر یه مصاحبه جنجالیش توی تلویزیون آمریکا، که به نظر مجری برنامه به اندازه کافی «آمریکایی» و «ضد مسلمون ها» و «ضد ایرانی» نبود، معروف شد. اولین جذابیت این آدم برام، تبدیل علاقه اش (Fashion) به دغدغه سیاسی اجتماعی بود که در قالب مقاله های متعدد در سایتش و کتاب عکس منتشر کرده. دوم باشگاه کتاب بین المللی (آنلاین) که راه انداخته و قراره ملت به قول خودش مطالب «رادیکال» توش بخونن.  کاری که شاید من تمام زندگیم دوست داشتم انجام بدم اما هم دانشش رو نداشتم و هم همتش رو. کتاب انتخاب میکنه، مهمون میاره که راجع به کتاب حرف بزنه، مقاله راجع بهش مینویسه و خلاصه هزارتا کاری که من خیلی دوست دارم بکنم و نمیکنم. تازگی یه کارگاه خیاطی هم برای پناهنده ها راه انداخته. راستش نمیدونم از کجا پول در میاره، و خوب این قضیه برام مهمه ولی همت و انگیزه و بی پروایی که در کارهاش و آگاهی سازی داره برام جذابه.

 

5.      پرشین فود (متین لشکری)


متین لشکری احتمالا من رو نمیشناسه ولی من همه دوستاش رو میشناسم و از دور خودش و کارهاش رو تحسین میکنم. آدمی که مثل موارد بالا تونسته هم علاقه هاش رو (سفر، نوشتن، یادگیری زبان) تبدیل به کار کنه و هم پر از شوق زندگی هست و مشخصا پشتکار داره. پرشین فود یه تور هست توی تهران که با همکاری یه آشپز حرفه ای و متین برگزار میشه. مسافرهای خارجی که به ایران میان میتونن توی این تور ثبت نام کنن و بعد اول از همه همراه با متین به بازار تجریش برن و مواد اولیه برای آشپزی بخرن (که در طول این قضیه متین میتونه از زبان های مختلفی که بلده استفاده کنه) و بعد به آشپزخونه خاصی میرن تا یک غذای کاملا ایرانی بپزن و یاد بگیرن (که اینجوری عملا به صنعت توریست کشور کمک کردن). در کنار این قضیه متین یه وبلاگ توریستی هم داره که به انگلیسی توش مطالب خیلی با کیفیت مینویسه و میذاره. خیلی دوست دارم بدونم ایده پرشین فود از کجا به ذهنش رسید و از ایده تا عمل چه مراحلی رو رفته. شاید هیچ کدوم از این کاراش شغل مورد علاقه ام نیست، ولی نوع ایده و اجرایی کردنش و ادغام علاقه و کارش برام جذابه.


6.      علی عبدی (آپدیت میشود)

7.      آتوسا افشین نوید (آپدین میشود)



 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۰
راحله عباسی نژاد

نظرات  (۴)

راحله فصل مشترک همه این آدمها «ایده» است. تو عاشق چیزهای نو و نوآوری هستی. باید اعتراف کنم که تو خلاقترین آدمی هستی که از نزدیک میشناسم:) خوب ایده میدی. خلاقانه پرورش میدی و از همه مهمتر اینکه پیگیرانه دنبالش میکنی. ممکنه کسی ده سال پیش بهت درباره یه کسب و کار مشترک پیزی گفته باشه و باهم ایده زده باشین و بحث کرده باشین. بعد از ده سال هنوزم اون ایده ها تو ذهنت هستن و جایی فضای اجراش پیش بیاد محاله اون گفتگو فراموشت شده باشه.
پاسخ:
مارال :خجالت لطف داری واقعا. امیدوارم یه فایده ای هم براش پیدا کنم :)
مارال: اون بخش از نزدیک می‌شناسم عالی بود :)))
راحله: ماشالله الهام‌بخش‌هات زیاد هم هستن :)
چقدر با لیست الهام بخش هات موافقم. زودتر آپدیتش کن. دوست دارم دو تا گزینه آخر رو بشناسم. ممنون
پاسخ:
ممنون که خوندی. حتما :)

پستت درباره ی چگونه کتابخون شویم رو خوندم...میخوام گودریدز عضو بشم...
مورد 6 و5 و1 هم خیلی برای من الهام بخشن...به خصوص علی عبدی  و هدی رستمی...شخصیتاشون جذابه واقعا...نوع نگاهشون هم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی